Kinesioteippaus

Helppo ja toimiva tapa parantaa asiakkaan toimintakykyä.

Kinesioteippauksen on kehittänyt japanilainen kiropraktikko Kenzo Kase huomatessaan ihon liikuttamisen vaikuttavan nivelen ja lihasten toimintaan.  Menetelmä on levinnyt kilpaurheilun parista fysioterapeuttien työkaluksi.

Kinesioteippauksen periaatteena on fiksaation (perinteinen urheiluteippaus) sijasta stimuloida, ohjata ja tukea kehon normaaleja liikemalleja. Näin se samalla aktivoi kudosten paranemisprosessia. On havaittu, että pinnallisten kudosten liike vähentää myofasciaalista kipua ja lisää näin kivuliaan nivelen liikerataa.

Fysiologiset vaikutukset:

  • Vähentää ihon ja lihaksen kautta koettua kipua
  • Parantaa verenkiertoa
  • Lisää ihonalaiskudoksen lymfaattista ( imusuonisto)  virtausta vähentäen turvotusta
  • Normalisoi lihaksen tonusta,  rentouttaa
  • Korjaa nivelen asentoa ja toimintaa
  • Lisää ulkoista tukea nivelessä.
  • Pehmentää arpikudosta
  • Paranemisprosessi nopeutuu.
Kinesioteipin käyttö voidaan jakaa eri tekniikoihin, jotka eroavat toisistaan teipin venytysasteen ja asettelutavan suhteen. Teippauksissa näitä tekniikoita yhdistellään tarpeen mukaan. Käytettävät tekniikat perustuvat teippaajan tekemään huolelliseen tutkimukseen asiakkaan ongelmien syistä.

Teippaustekniikat:

  1. Lihasteippaus
  2. Ligamenttiteippaus
  3. Fasciateippaus
  4. Lymfateippaus
  5. Asentoteippaus
  6. Funktionaalinen l. toiminnallinen teippaus